LØRDAG 7.JUNI:
Opplegget rundt Pinseløpet er litt annerledes enn et ordinært løp. Lørdagen var derfor delt inn med 3 heat med trening, etterfulgt av 2 tidskjøringer. Været for helgen var jo i følge Yr også lovende og på morran så stemte dette bra. Niklas gjennomførte 3 treningspass på en god måte. Første treningen ble derimot litt merkelig, da Niklas fikk det for seg at han skulle kjøre veldig smalt for å holde konkurrenter bak seg og stenge dører. Det er bra at Niklas har konkurranseinstikt og helst vil "vinne", men han oppdaget jo ganske raskt at den type kjøring ikke funker på noe annet enn en hardt presset situasjon, f.eks i en finale. Det eneste som går fort er idealspor, så for neste treningspass var vi enig om at han skulle idealspor uansett hva som skjedde bak han og ganske riktig så økte Niklas tempo betraktelig. Det siste treningspasset ble avviklet etter samme filosofi, så summen av disse 3 passene ble til slutt veldig bra.
TIDSKJØRING 1:
Nå skulle også da værgudene spille oss et puss rett før det var klart for tidskjøring. Tilnærmet uten forvarsel kom det sterk vind og styrtregn, så vi fikk henda fulle både på serviceplassen og på campingen, hvor saker og ting delvis blåste bort. Når vi etterhvert fikk kontroll på dette så var det å finne frem regndekk og spacere til forstillingen. Innen tidskjøringen startet hadde regnbygene passert oss, men det var fortsatt vått på banen så løpsleder ga ordre om Wet Race, hvillket i praksis betyr at vi får lov til å kjøre med regndekk, men det er valgfritt. Det var jo liten tvil med mye vann på banen så alle kjørte med regndekk til dette passet. Niklas har aldri kjørt Rudskogen på vått føre og vi hadde liten erfaring med dreving på vått her nede, så vi valgte drev, sporvidde og lufttrykk ut fra "best guess". Vi fikk til dette ganske OK og Niklas kjørte inn til 7.plass på tidskjøringen av de 16 som kom til start. Niklas hadde egentlig et bedre tempo inne på denne tidskjøringen, men kom i en klynge med karter og når det blir fight på tidskjøring og man ikke 100% får konsentrert seg om å kjøre idealspor, men ligger i kamp, så blir tidene dårligere. Dette er ikke Niklas sin feil da vi ikke kan forvente at han stopper opp og slipper de andre forbi, for så å fortsette med sin tidskjøring. Vi skal derimot etterhvert vurdere når Niklas går på banen. Kanskje han skal holdes igjen litt i depot for å få "klar bane"? Vi får se, men respektabelt kjørt av Niklas ga 7.plass så vi var egentlig happy alle sammen.
TIDSKJØRING 2:
Før tidskjøring 2 hadde banen nesten tørket 100% så alle på serviceplass var klare med slicks på sine karter, inkl. Niklas, men ca 10 min før start på 2.tidskjøring så begynte det å dryppe fra oven igjen. Løpsleder holdt på "wet race" så om vi ville kunne vi bruke regndekk. Alle valgte å ta en safe utvei, så det ble byttet til regndekk i hurtig tempo rundt omkring på service, inkl. Niklas. Vi burde derimot hatt litt mer is i magen rundt dette, for innen vi kom til start hadde det lille regnet som kom stoppet og banen var så og si tørr. LItt mer is i magen her og Niklas ville vært den eneste på banen med slicks, noe som ville vært en stooor fordel på denne tidskjøringen. Vi hadde drevet til tørt, så tempo var høyt på alle, inkl Niklas, ut fra start. Ganske fort så vi derimot at regndekk på tørr asfalt ble veldig glatt, så hele kart`n oppførte seg som en klump med gele og ikke en gokart! Dette var nok veldig uvant for Niklas, men han kom til mål og kjørte inn til 9.plass på tidskjøring nr 2. Med dette var også lørdagen over på Rudskogen, med 3 treninger og 2 tidskjøringer. Resten av løpet skulle avvikles på søndag.
SØNDAG 8.JUNI:
Friske og raske var vi på plass i teltet kl 08.00, fører og mekaniker, på søndag morgen. Mens far drakk kaffe og kosa seg, så var Niklas på mekker`n og satte på hjul på sin egen kart, mens vi diskuterte dekktrykk og drev. Gøy når han viser interesse for sin egen kart og etterhvert forstår såpass at han kan ta del i diskusjonen. Niklas fikk kjørt en god varm-up kl 9.15 så vi følte av vi var klare til dagen.
1.INNLEDENDE:
Med en 7.plass på 1.tidskjøring hadde da Niklas 7.startspor til 1.innledende. Oddetall på startposisjon på Rudskogen betyr at man har innersporet ut fra start og inn i den første svingen, som også er "langsvingen" hvor det er mye forbikjøringer, så Niklas hadde klar instruks om å ikke endre spor, men holde innerspor gjennom hele langsvingen og ikke minst holde veldig kort avstand til den som var foran, som i dette tilfellet var Ole Jakob Olderbråten Isaksen, som jo kjører fort, så det var en bra konkurrent å henge på gjennom første sving. Niklas gjennomfører en tilnærmet perfekt start. Det er ikke plass til en kulepenn en gang mellom han og kart`n foran, samt at Niklas holder innerspor som avtalt hele veien gjennom den første lange og vanskelig svingen. Utover i heatet så kan vi se at Niklas er skikkelig i draget og etter ca tre runder har Niklas avansert fra 7.plass til 5.plass. Etterhvert tar Niklas også igjen Lasse Lund på 4.plass og havner i en knallhard kamp med han. Begge to kjører "rent" og med fine spor, så dette var gøy å se på! Lasse kjører veldig fort, så vi var veldig spent på om Niklas skulle klare å henge på, men Niklas var ikke fornøyd med å henge på, så han foretar en 100% "by the book" forbikjøring på slutten av langsvingen, hvor Niklas henger på slipstream med Lasse gjennom hele langsvingen og rett før Lasse skal ta "turn-in" så kaster Niklas seg ut av idealspor og tar Lasse på inner`n. Vi trodde knapt det vi så, men det var faktisk "real life" det her, så vi fikk nesten sjokk over den presisjon som Niklas har viser. Selv om Niklas gikk ut av idealspor så klarer Niklas å stenge døren godt nok i neste sving og Lasse er helt oppe på curbsen, men må gi seg da det ikke er plass grunnet at Niklas hadde plassert seg helt riktig. Dette skjer på siste runde, så herfra og inn blir det knallhard fight hele veien og når Niklas kommer i mål så er det 34 hundredeler foran Lasse! Nå har Niklas kjørt ganske mange heat etterhvert, men aldri har vi sett Niklas kjøre bedre og da mener vi aldri! Så dette var sinnsykt moro og for Niklas var også dette et stort øyeblikk, da han ser opp til Lasse, som ikke bare kjører fort, men også er en veldig hyggelig gutt. Viktig er det også at det var ren racing. Det skjedde ikke noe som var til Niklas sin fordel, bare knallgod kjøring! Nå var Niklas ivrig etter å komme i gang med 2.innledende, men før dette var det lunch så vi trakk mot campingvogna og fikk slappet av litt alle sammen, mens vi spiste og så på kjøringen i de andre heatene, da nedre del av banen passerte ca 15 meter fra vogna vår :-)
2.INNLEDENDE:
Etter Niklas sin sterke kjøring i 1.innledende så forandret vi ikke på noe med kart`n. "If it aint broken, dont fix it" tenkte vi, så vi gjorde bare rutineservice. Til denne omgangen hadde Niklas 9.startspor, da han hadde 9.plass fra tidskjøring nr 2. Litt annerledes opplegg på Pinseløpet enn normalt, for "under normale omstendigheter" skulle Niklas hatt 4.startspor på 2.innledende etter sin plassering i 1.innledende. Men greit nok, Niklas og vi ble enig om at han skulle kjøre samme strategi denne gangen, henge tett på han foran, som i dette tilfellet var Marcus Myrseth. Niklas tok nok en gang en meget god start. Han er tett på Marcus når lampene slukker, men det blir veldig trangt da de som ligger i ytterspor er desperate til å komme seg på innerspor, så det blir et sammenstøt i starten, hvor flere får problemer, blant annet Tea Johansen som snurrer 180 grader og blir stående mot kjøreretningen. Heldigvis skjer det ikke noe pga det, men Niklas er faktisk oppe på bakhjula som bilde lenger ned viser. Niklas holder derimot hodet kaldt og ratter som besatt. Niklas fikser denne situasjonen bra og han blir værende i en klynge på 3 karter, som da etterhvert blir en kamp om 5.plassen, så utfallet så langt er meget bra, til tross for denne episoden i starten. Fra 7.plass i feltet så tar Niklas kampen med Eskil Myrland og Leonard Lie Bjørnsgård. Etter litt frem og tilbake så klarer Niklas å komme opp på siden av de begge på langsiden, der hvor hastigheten er som høyest, på rundt 80 km/t med 71-drev. I det Niklas skal kjøre forbi så endrer både Eskil og Leonard litt på sitt spor, noe som gjør at de to får et voldsomt sammenstøt og de tar med seg Niklas i samme smellen. Niklas får smellen på sin venstre side og går 360 grader to ganger, hvor han til slutt stopper på siden av banen. Smellen er faktisk så kraftig at Niklas med sitt kne trykker så hardt på bensintanken mot stopperen på bunnplaten at hjørnet på bensintanken revner så all bensinen renner ut, men heldigvis rett ned på bakken under bunnplaten og ikke utover Niklas. Ganske naturlig har Niklas veldig vondt i kneet, men vi kunne raskt slå fast at ingen ben var brukket og at formen ellers var grei. Verre var det med Eskil som traff jordvollen og delvis var ute av kart`n i luften. Vi hadde streng instruks om å ikke gå på banen om det var en ulykke og la banemannskaper ta seg av jobben, men det var ingen av foreldrene til disse tre som brydde seg om det. Når det er en smell av denne karakteren og det er ditt barn som er involvert, så kan man ikke stå stille. Det som derimot er meget kritikkverdig er at løpsleder valgte å IKKE kjøre rødflagg og stoppe løpet, men kjøre videre, kun med en gulflaggsone der hvor smellen hadde vært. Når det er gulflagg så er det ikke tillatt å kjøre forbi, men tempo synker allikevel ikke på noen av deltakerene. Dette skapte farlige situasjoner, ikke for oss foreldre, men for legen som kom ned fra tårnet og ut på banen. Legen var rett ved å bli pasient, da han krysser banen rett foran Sondre Kvilekval! Når det er en slik smell som dette så ville kun rødt flagg og ambulanse på banen vært den riktig avgjørelsen. Det er barn vi snakker om her og ikke F1! På den annen side, hadde det vært F1 ville en slik smell garantert resultert i Safety Car med en gang. Men gjort er gjort og kjørt er kjørt. Avgjørelsen om å ikke bruke rødt flagg og sende ut ambulanse var etter vårt syn (foreldrene til de involverte) helt fullstendig feil, noe løpsleder i ettertid var delvis enig i.
FINALE:
Når alle fikk summet seg litt så var det med glede vi kunne se at Niklas var fast bestemt på å kjøre finalen, da han har en vilje av stål. Niklas sin 4.plass fra 1.innledende og 14.plass fra 2.innledende, som ble hans posisjon etter denne smellen ga Niklas 18 poeng som med løpsopplegget på Rudskogen ga 10.startspor i finalen. Før dette hadde vi hatt mer eller mindre hele kart`n fra hverandre, vasket over alt, byttet bensintank, sjekket hjulvinkler og prøvestartet, så fra å stå som et slags møkkete bensinstinkende vrak på banen ca 50 minutter tidligere, så var Niklas sin kart nå 110% klar igjen. Det var Niklas også :-) Fra 10.startspor, hvilket også betyr yttersving i første svingen, så kunne ikke vi forvente allverden av Niklas, ei heller med tanke på smellen han akkurat hadde hatt. Niklas gjør en helt OK start, men er litt uheldig da et par karter som han egentlig kjører fortere enn havner foran, så Niklas må bruke mye tid og energi på å komme forbi disse. I kamp med en av dem får også vedkommende som var foran der igjen fred og ro så det blir en luke. Resten av løpet blir en kamp om 8.plassen for Niklas. Han har en hard kamp med Leonard Lie Bjørnsgård, som var vanskelig å kjøre forbi. Leonard hadde drevet med 73-drev, så han hadde mye mer power ut fra de krappe svingene, så Niklas med 71-drev måtte vente på en høyfartsseksjon for å kunne kjøre forbi. Slik ble det også, for på langsiden, rett før langsvingen, så ligger Niklas i slipstream og merker at farten er bedre, så han legger seg ut og bremser sent inn til neste hårnål. Egentlig en perfekt forbikjøring, men veldig synd at Niklas havnet i denne klynga, for det var helt åpenbart at Niklas kunne vært med i topp 5 også i finalen, men slik er racing! Andrè Brynteson Larsen, også han med 71-drev, gjorde også alt hva han kunne for å passere Leonard Lie Bjørnsgård mot slutten av løpet men Leonard klarte å stå i mot. Allikevel gjorde Andrè en veldig god innsats gjennom hele søndagen, med mye fin kjøring og god økning i tempo fra dagen før, blant annet med 4.tiden på warm-up, så dette var bra! For Niklas sin del så kom han i mål med et smil, veldig glad for å ha vunnet denne private fighten med Leonard og Andrè, men samtidig litt skuffet for at han ikke kom forbi tidligere, da vi jo så at når Niklas endelig kom forbi så ble det luke nedover med en gang, så vi er fortsatt overbevist om at en topp 5, kanskje topp 4 ville vært innen rekkevidde. Tempo er der, men marginene er små og alt må klaffe. Det er derimot liten tvil om at Niklas øker tempo om dagen, så resten av sesongen blir spennende!
SUMMERING:
Fine dager på Rudskogen i godt selskap! Mye arbeid for mor og far, med lange dager, men gud så gøy :-) Nå er det bare å brette opp ermene til neste helg for Landsmesterskapet på Varna, hvor også Emma skal kjøre treningscadetti i pausen.
Her sitter gutta og lader opp fra tilskuerplass, med litt mat før finalen :-)
Tette fighter :-)
Niklas og Andrè i farta :-)
Målgang :-)
Her er bildet, tatt av Tommy Kløvstad, som viser at Niklas, i midten på bildet, har begge forhjula i lufta..
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar